با یاد و تمنای یاری از پروردگار و تمام اهل درستی و نیکی و حق و عدالت با عقاید و آیین های گوناگون 

بررسی حدود ارزش و اعتبار انسانها از لحاظ دانایی و اهمیت علوم کاربردی متناسب با زمان 

انسان ها رو از لحاظ دانایی میتونیم مبنی بر شاخص هایی گوناگون نگاه کنیم ؛ شماری افراد هستند که کاشف و خالق علوم نوین هستند ، شماری محصل و شماری تعلیم دهنده ، اغلب ما انسانها تو زندگی در یکایک این جایگاه ها قرار میگیریم و غالباً این مراحل میبایست هر کدوم در مقاطعی انجام بشه و همشون ارزش خودشون رو داره . به عنوان مثال کاشف ، خالق و معلم همه در ابتدا مُحصل و کارآموز بودند ، یک مهندس ، معمار ، بازاریاب و حسابدار ابتدا تحصیل میکنن و مهارت میبینن و سپس به جهت خدماتشون به موجودات مورد تحسین قرار میگیرند پس هم تحصیل و مهارت آموزی و هم کاشف و خالق و معلم همه از جهاتی بسیار ارزشمند تلقی میشن ولی در کل به یک نکته ی مهم لازمه توجه داشته باشیم که هرچند یکایک علوم و شناختها بسیار ارزشمند هستند ولی علومی که کاربردشون متناسب با زمان و مفید برای زمان حال و یا در مواردی به جهت بهره‌بری در آینده و به سوی این اهدافِ مشخص باشه ، گاهی بیشتر مورد توجه و کاربردی واقع میشه چراکه به خودمون و دیگران بیشتر کمک می‌کنه . 

با این تفاسیر میتونیم یه موقع هایی معیارِ قضاوت و دیدگاهمون رو به جهت اهمیت علوم و شناختهای گوناگون اینطور تنظیم کنیم که توجه کنیم کدوم موارد بودن که بیشتر برای خودمون و دیگران ، در چه زمان هایی و چه حدود مفید بودن و به اینکه ساده و پیچیده و از سوی چه شخصیه خیلی توجه نداشته باشیم . 

قطعاً انتقال مفاهیم و تشریحو بیان صحیح بدین جهت موضوعی بسیار بسیار مهم تلقی میشود ، چراکه گاهی ما مبحثی را دریافته ایم ولی به جهت بیان ماهر و سریح نیستیم و یا ناگزیر و با مشکلاتی گوناگون به جهات بیان روشن مواجه هستیم ، بنابراین ارزشمندترین معارف و علوم تنها نزد ما مفید واقع میگردد .